Visdomsord


"Fight it or accept it. Fear it or control it."
 
Fight it or accept it - Om man är i en situation som man inte är nöjd med har man två alternativ. Antingen kämpar man emot det och försöker att ändra på det, eller så accepterar man att det är som det är och går vidare med sitt liv. Båda alternativen har fördelar och nackdelar såklart. Eller man kanske mer kan säga att de har ett samband - ibland kämpar man så mycket för något att man tillslut inte kan göra annat än acceptera att det inte kan förändras.
 
Fear it or control it - Antingen är man rädd för något eller så lär man sig att kontrollera sin rädsla för den saken. Det kan jag säga att jag gjort när det gäller muntliga framställningar. Jag tyckte aldrig om att prata inför många människor när jag gick i högstadiet. Även i en liten grupp tyckte jag det var jobbigt. Dock hade jag oftast inga problem att sjunga för folk, det gjorde jag flera gånger under den perioden. Men sen att prata, nej, det hatade jag. Vet att jag tänkte inför mitt sista svenskaföredrag i nian att NU kan jag ju inte vara nervös, för jag tyckte jag hade utvecklats. Men urs, det har aldrig gått så dåligt som då haha. 
Men efter jag gått drama som estetisk verksamhet första terminen på Katte har det kännts mycket lättare att prata framför folk. Och mina senaste redovisningar har nästan gått som smort. Jag blir oftast nervös när jag väl står där framme, förberedd med en lapp med ord som jag måste komma ihåg. Men, jag har lärt mig att kontrollera det. Jag har haft det lite som mål under hela min gymnasietid att kunna vara stark när det gäller det muntliga. Min underbara svenskalärare har hela tiden sagt att jag är stark när det gäller att skriva. Och förra året när jag fick mitt resultat från engelskanationella var mitt muntliga bättre än mitt skriftliga. Så, jag tänkte att... så kan jag ju inte ha det! 
Och nu kan jag äntligen säga att jag tycker det är ROLIGT att ha redovisningar inför folk! Jag är nästan lite väl peppad tror jag hahaha, men det kan ju inte vara dåligt! 
 
Och om någon tyckte detdär var intressant att läsa vet jag inte, men hoppas det var till nytta för någon! 
 
"You are your own secret weapon."


Kommentera här: