Fridfulla stunder i vardagen


Det är alltid så mycket liv överallt och det händer saker hela tiden. Man är alltid omringad av ljud och av folk. Man tar nästan alltid tystnad för givet.

Idag hade vi inte obligatorisk närvaro på matte lektionen, men jag och fem andra tjejer gick dit. Det var tyst och lugnt och när vår lärare gick igenom förstod man bättre.
Lätt den bästa matte lektionen jag haft.

Sen gick jag på en promenad med Josefine ikväll och vi diskuterade massor, som vi alltid gör. Och då kom vi in på detta med pinsam tystnad, och att vi aldrig får det. Det finns liksom vissa personer man kan vara med och inte känna sig pressad att säga någonting hela tiden.

När Andrea var här sa hon att hennes mamma brukar säga "Att prata är värt silver, men att vara tyst är värt guld."

Jag har mitt lilla moment-of-peace-and-silence när jag borstar tänderna. Jag var hos tandläkaren förra lördagen, och jag har inte direkt vart så nogrann med tandborstningen om man säger så, så det är ju inte så bra. Nu blir det både tandborstning, tandtrådande och fluxande (munsköljen flux, alltså xD) och det tar ju sin lilla tid. Men det är ganska underbart. Jag bara står och tänker på saker och tar det lugnt. Det är väldigt skönt, min lilla paus i vardagen.

Jag tror att det är väldigt viktigt att ta dessa korta pauser på dagen och bara... ha tystnad och reflektera över saker och ting. Det är väldigt värdefullt ibland!


Kommentera här: