Marian Keyes "En förtjusande man"




Baksidan av boken:

Alla minns var de befann sig när de fick veta att Paddy de Courcy skulle gifta sig. Men för fyra kvinnor har nyheten om den karismatiske politikern särskild betydelse...
Stylisten Lola har alla anledning att vara intresserad av vem Paddy ska gifta sig med - för även om hon är hans flickvän är hon definitivt inte den blivande bruden.
Journalisten Grace följer efter henne till den idylliska småstaden eftersom hon har bestämt sig för att gräva fram den sanna historien om de Courcys förlovning. Grace kände Paddy för länge sedan, varför kan hon inte glömma honom?
Graces syster, Marnie, skulle kanske kunna kasta ljus över historien men hon är alltför upptagen med att hålla ihop sitt perfekta liv - men är det så perfekt?
Och hur är det egentligen med den blivande Mrs de Courcy? Alicia är fast besluten att bli den perfekta politikerhustrun. Men känner hon verkligen den riktiga Paddy de Courcy?
Fyra kvinnor. En vansinnigt förtjusande man. En mörk hemlighet som binder dem samman.


På baksidan av boken står det "Drottningen av chicklit är tillbaka med en ny gjuten succé." och jag kan inte annat än hålla med! Det första jag dock reagerade negativt när jag öppnade boken var att den "första delen" av boken var skriven på ett lite annorlunda sätt. Det var liksom inte bara en mening som, ja, var normal. Det var mer: "Uppe med tuppen. Nya friska tag. Möte med Nkechi på kontoret. Nkechi sen som vanligt." Styckena var även markerade med tider och dagar. Men efter ett tag när jag väl kom in i det kunde det inte ha vart skrivet på ett bättre sätt!
Hon skriver boken från fyra olika perspektiv (Lola, Grace, Marnie och Alicia) och alla de har hon gestatlat med olika skrivsätt. Den med tider och dagar är Lola, Grace är i förstaperson, Marnie och Alicia i tredjeperson. Det tyckte jag var väldigt bra, man kunde liksom skilja på de och de fick alla lite olika karaktärdrag som de inte skulle kunnat få om hon hade skrivit på samma sätt genom hela boken.

Det finns så mycket mer jag skulle kunna skriva, men då skulle jag hålla på i evigheter! Och min hjärna orkar inte tänka, haha.

Men ja, läs denna bok! Den kanske är lite mer tjej bok än kill bok, men den är så läsvärd! Den är ganska tjock, men när man väl kommer in i den går det fort att beta sig igenom.

Känner mig väldigt generös, men måste ge denna full pott också
Betyg: 5/5


Kommentera här: