Be grateful, 'cause he has saved you


Tacksamhet

Ett sånt kort ord. "Tack". Hur svårt kan det vara att säga?
Jag läste en krönika om tacksamhet i skolan. Hon skrev om när hon var inne i en blomaffär. Hon hade pratat med kassören och han hade sagt att "Folk ringer alltid och undrar om deras blommogram har kommit fram i tid, men de tackar aldrig mig för att jag gjort det". Det är fyra bokstäver i ordet tack, men ändå används det inte ofta. Eller man kanske ska säga att det används mer sällan än det gjorde för några decenier sedan. Var har tacksamheten försvunnit? För mig personligen är det självklart att man säger tack om man till exempel köper något i en affär.

Något annat som hör ihop med tacksamhet, är ju hjälpsamhet.
Nu i julyran är det mycket som behöver bli gjort.  Man ska julhandla, sen ska man slå in paketen i något snyggt papper. Idag när jag suttit och fixat med just det kom min kära bror och skulle slå in några tidningar att ge till grannbarnen. Jag bad honom, snällt, att plocka undan efter sig och genast kom svaret "Ja men det kan väl du göra, du har ju också suttit här". Jag fick honom till slut att plocka undan lite. Men han var inte snäll nog att lägga tillbaka sin egen och min sax, även fast de till och med låg på varandra. Nu var ju inte det någon stor sak. Men hjälpsamheten har ju också trappats ned en hel del. Man tänker mer på mitt, mina saker, mina problem. Man har svårt att se andra människor. Det kanske finns någon i ens närhet som har en jätte svår tid, men man märker inte det för att man bara ser sig själv.

Varför tar jag då upp detta? Jo för att jag tror att det finns andra som känner som jag gör det. Och tillsammans kan vi ändra på detta. Vi måste ta tag och förändra denna otacksamhet och ohjälpsamhet. Vi människor är små och svaga, men tillsammans blir vi starka. Varje människa kan göra någon liten sak för någon annan som har stor påverkan på dennes liv. Ta till exempel barn i Afrika som man kan vara fadder till. Hundra kronor i månaden för att hjälpa ett barn att få ett bättre liv. Det är ju inte så mycket pengar för dig, eller hur?

So Long
Zarah

Victoria

So true :) Jag satt också och tänkte på det... otroligt egentligen att det är som det är.

TACK att du delade med dig av detta..



Vill du gå med i min bloglovin? Behöver åtminstone någon som följer bloggen xD

Tack och kram <3


2009-12-21 kl 22:11:55
http://victoriastankar.blogg.se/

Zarah Martinus

:D:D



Haha, aa visst (: Kraam<3


2009-12-21 kl 22:29:40
http://zarahmartinus.blogg.se/

Olivia

Så bra skrivet och så sant! Mer tack och hjälpsamhet!! :)<33


2009-12-23 kl 12:11:56
Olivia

ps. sara din blogg är verkligen grym! ;D bra jobbat med den! Du får lära mig någon gång det där med alla siffrorna xD


2009-12-23 kl 12:12:49
Zarah Martinus

Tack Ollo :*<3



Tackar! Har vekligen slitit hårt med den xD Haha, jag får väl boka in mig hos dig nån dag efter jul? ;)<3


2009-12-23 kl 17:01:18
http://zarahmartinus.blogg.se/


Kommentera här: